onsdag 1 december 2010

Zumba

Någonting som ofta gör mig grinig är all reklam som säljer skit. Dagarna i ända detta meningslösa drönande från tv, radio och webb. "Köp vårat gulmålade bajs! Har var det guldmålat bajs". Det tar aldrig slut. Det som gör mig extra sur är meningslösa produkter som inte ens gör något! "Köp en burk kräm för 300kr. Den innehåller bajsaklet som vi precis hittade på men som är nödvändigt för hudens åldrande."

Det senaste exemplet på guldmålat bajs är tränings-DVDn Zumba som just nu marknadsförs stenhårt i Sverige. Problemet för de som säljer skiten är den svenska lagstiftningen som uttryckligen förbjuder att man ljuger i reklam. Därför har de tvingats lägga in små förklarande texter i den amerikanska reklamen. Samtidigt som en pinnsmal modell förklarar:
"Jag använde inget annat än Zumba och rasade i vikt. Jag vill inte ha något annat än Zumba, jag behöver inget annat än Zumba." så kan man i skärmens nederkant tydligt läsa:
"Leder till viktminskning endast med en kalorikontrollerad diet och sund livsstil. Endast träning med Zumba bidrar inte till direkt viktminskning.".
Vad som verkar mer allvarligt är att den skarpögde även kan se en annan liten text. Något i stil med:
"Träning kan leda till allvarliga skador. Konsultera läkare innan du provar ett nytt träningsprogram."
Låter inte särskilt betryggande. Håll er borta från denna och andra bajsprodukter. Känner ni att ni måste bränna pengar på något som saknar värde sätt in 300kr på mitt konto istället.

Vad som slutligen gör mig riktigt förbannad är att den normalt sett ganska seriösa tidningen DN skriver vad som bara kan betraktas som en obetald annons för denna skit. Dåligt DN, dåligt.

Bild hämtad från Tankebrott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar