måndag 29 november 2010

Snö och sånt

I dag är det 7 minusgrader och i går snöade det hela kvällen. Visst är det härligt? Äntligen lite nordisk, karaktärsdanande vinter igen. Jag minns fjolårets vinterhalvår som helt magiskt efter fyra år med mörker, 5 plusgrader och regn, regn, regn. Jag passade till och med på att ta lite bilder för att visa flickorna hur det såg ut året de "blev till". Bara utifall det var en engångsföreteelse.


Det är alltid lika lustigt med clownerna som arbetar med tåg, spårvagnar och bussar. I 10.000 år har människan bott i Norden och varje år, under 10.000 år, har människan fått anpassa sig till att det kommer snö och kyla på vintern. Men inte tomtenissarna på SJ, de är lika förvånade varje år. Själv har man ju numera körkort så nu har det problemet reducerats till en ständigt återkommande källa till komedi. En trevlig anekdot i sammanhanget är att delar av min släkt kommer från Jämtland. Min morfars bror hette Björn och dagen innan han gick bort, 90 år gammal, så skottade han sig från ytterdörren till vedbon och vidare ut till vägen. För hand. Hörde på radion i går att i delar av södra Sverige så klarar inte kommunerna av att skotta vägarna med tunga maskiner och miljoner i budget.

Ett fullständigt orelaterat ämne är den sinnessjuka domen mot The Pirate Bay men det måste bara nämnas. 46 miljoner i skadestånd för att ha länkat till några låtar och filmer. Alltså inte delat ut, länkat! Här skulle man kunna göra en lång utläggning om många olika saker, t.ex att artisterna tjänar på fildelning, att Englas mördare fick skadestånd på 75.000kr eller att staten låter privata bolag bestämma vilka lagar vi skall ha och struntar i den allmänna opinionen. Men istället vill jag bara påminna om att några av artisterna inte ens ville stämma, det var deras skivbolag som gjorde det, mot deras vilja. Så när herr Reinfeldt pratar om att "artisterna måste få betalt" så är det rent skitsnack. En inlärd och upprapad psedofras. Det är skivbolagen som vill ha betalt, på någon annans arbete.
"Vi blev aldrig någonsin tillfrågade om att vara med i något åtal. Jag fick reda på det först när folk ringde mig och undrade vad vi höll på med. Jag blev också förvånad, men vi har inte kunnat dra oss ur eftersom rättigheterna är Playgrounds" -Advance Patrol

Så avslutar jag i dag med en eloge till min musikervän, som jag skall låta vara anonym så han inte får problem med sitt skivbolag. När hans band förra året släppte en skiva ville han att jag skulle lägga ut den på så många torrent-siter som möjligt. "Jag vill att folk skall höra vår musik, skivbolaget skiter jag i."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar